onsdag 22 oktober 2008

Morgonstjärnor

"När natten ännu vilar över jorden
och mörker genomtränger kropp och själ
vill jag stå upp och tillbe dig i tystnad
och tacksam se hur ljuset återvänder"

Dessa rader av en psalm skriven av Margareta Melin,brukar jag citera tidigt i gryningen
Jag har just lyckats se några morgonstjärnor blinka genom mitt fönster och månens skarpa ljus föll rakt ner i köket när jag gick dit för min första morgondryck.
Sen gick dessa dyrbara morgontimmar och nu är det full dag.

Jag tog extra tid för att läsa vad påven Benedikt sa vid inledningen av Biskopssynoden om Guds Ord, Bibeln. Och det var både vackert och lärorikt."Herre, för evigt står ditt ord fast i himlen",Ps 119:89. En av de många verser ur Ps 119 som påven hänvisade till.

I går hittade jag på nätet Marcus Birros försvar för familjen, en viktig artikel som inte bara borde stå i Expressens nätupplaga utan förtjänade en löpsedelsrubrik: Svensk poet försvarar kärnfamiljen. Men det hade väl inte fått lika många köpare som nyheten om att man kan bli smal på två veckor...
Heder åt Marcus Birro som skriver:"Jag tror tjurskalligt envist på kärleken och på äktenskapet. Jag vägrar ge efter för den nya tidens vulgära cynism."


Nu ska jag gå min lilla "rosenkransvandring" och betrakta skogens hemligheter, medan jag inom mig ber "den ärorika rosenkransen"

Sen är det dags för arbete. med mit nuvarande projekt


Arrivederci - på återseende- kära okända läsare!


Ingrid

Inga kommentarer: