fredag 24 oktober 2008

Minnet av Aynur den 24 oktober

Det var en oktoberkväll 1991 som jag såg Aynur Ceylan första gången. Det regnade och mörkret hade fallit. Det var den 24 oktober, mänskliga rättigheters dag i Gränna. Några facklor hade tänts och många Grännabor hade samlats på torget.
Sedan några år hade befolkningen vid den lilla staden vid Vättern utökats med några hundra flyktingar. De bodde för sig själva i en klunga trevliga flyktingbostäder nära sjön. Men de var närvarande i staden - främlingar med annorlunda utseende ovh främmande språk.De hade öppnat dörrar mot den vida världen. Nöd, lidande och förtryck hade blivit förkroppsligade i dessa människor.Därför fylldes torget av många som blivit medvetna och som ville värna om mänskliga rättigheter.
Då stod flickan där. Fackelskenet lyste upp hennes vackra ansikte och rösten var klar när hon lidelsefullt läste upp sin vädjan, ja sin utmaning till oss på torget.

Du är rädd
Mig vet du inget om
Det var inte du
utan jag
som kom till ditt land
Men inte betyder det väl
att du skall krossa mig
Inte heller att jag skall förändra dig.

Men tänk
om vi lärde oss
att ge och ta emot
Att våga gå fram
md kärlek och stort mod

Visst skulle världen
ha sett annorlunda ut
Visst skulle vänskap och solidaritet
i ditt förstånd inte ha dött ut
Inte skulle människovärden trampas ner
Och visst, Svensson, broder min
ljusare hade vi sett framtiden
som egentligen är min och Din



FN-dagen. Då tänker man på Dag Hammarsköld Och jag citerar från Vägmärken, boken som publicerades efter hans död och som överraskade en hel värld. Den kände FN generalen bar inom sig en mystikers själ. ..

"Ske din vilje"- Att låta det inre ha försteg framför det yttre, själen framför världen - vart det än för. Och att därvid icke låta ett inre värde bli masken för ett yttre - utan att göra sig blind för det värde ett inre kan ge det yttre.(1952)

Frid och allt gott för denna dag!
Ingrid






Inga kommentarer: