tisdag 20 augusti 2013

Resa med innehåll



"Det är tid för en resa
en resa till ett annat land.."
så börjar Bo Setterlind en dikt, som jag fäste mig vid. Den resa han åsyftar är den sista resan, den som går över "mörka vatten", en resa alla skall göra en gång i livet.
För min del tror jag inte på de mörka vattnen, jag föreställer mig ljus som flödar över det okända vattnet...

Men nu har jag i alla fall gjort en helt vanlig jordisk resa. Med Buss 4 You, med Stockholms Färdtjänst och med Swebuss. Inte så många dagar men desto mer fyllda av intressanta kontakter, ovanliga möten och en innehållsrik reträtt om "Maria della Strada, Jungfru Maria av Vägen". En målning i jesuiternas moderkyrka i Rom, mycket älskad av Sankt Ignatius av Loyola. 
Med pater Klaus Dietz,SJ, själv jesuit, fick jag på Marielund i Ekerö, vandra med Maria under pater Klaus ledning  tillsammans med ett 20-tal medvandrare och med den vackra målningen framför våra ögon.

 Jungfru Maria  hade många vägar att gå i sitt liv och dessa fick vi lära känna genom berättelserna i Lukas,Matteus och Johannes evangelier. Det gav oss nya aspekter på Guds Moders levnad.

Vilka vägar har vi gått?

Den helige Ignatius mötte sin Maria i Monserrat, en berömd vallfartsort i Spanien. Han kom dit efter en lång konvalesens i sitt hem på slottet Loyola efter att ha blivit skadad i en strid mot fransmännen.
Under sjukdomstiden läste han de enda böcker som fanns- böcker om helgon. Långsamt började de influera hans liv. I stället för långtråkighet fylldes hans tankar av helgonens märkliga och underbara öden.
 En förvandling började ske hos den unge krigaren. 
Därför begav han sig ut på  en ny livsväg .Han sökte något att leva för som var bättre än att strida med svärdet i handen.

Han fann det hos Maria, när han kom till den berömda vallfartsorten Montserrat. Här böjde han knä inför den mäktiga Svarta madonnan och började  utveckla den spiritualitet som skulle fullkomnas  inom honom när han kom till nästa etapp: Manresa.

I dag är Ignatius och jesuiterna mest kända för de Andliga Övningarna. Det var i Manresa de blev till. Som ett rannsakande av hans livs mål och innehåll, ett ärligt sökande efter en grund att stå på, en tro att hålla sig till.

Vilka vägar gick Ignatius sedan?
Vilka vägar har vi gått?

Med dessa frågor utvecklades våra meditationstimmar med pater Klaus till ett inre sökande av vägar tillsammans med Maria della Strada som vägledare.

Sabina



Inga kommentarer: