torsdag 18 juli 2013

Sommarnöjen



Att sitta i solen och låtsas bli solbränd. Det är strax efter två och solen lyser starkt över rabatter med Akvileja, stormhatt och Tagetes. Pionernas doft är ännu stark. De lutar sig mot grinden och fröjdar de förbipasserande.
 Vid den nyrensade grusgången lyser en vit rosenbuske med stora kronor och i pappas runda rabatt trängs många röda rosor trots att vi försummat rensningen.
Detta är sommar!

Att ta stavarna och en sax i fickan och gå längs vägen mot ängen där lupinerna blånar i det höga gräset är lycka! Jag klipper en stor bukett,tar med en Jungfru Marie kyrkogångsljus från vägkanten och samlar dem i en gamla tennvasen på bänken framför huset.Det är sommar!

I går fick vi reda på att ett par sommartorpare hade gett vår väg ett nytt namn.
De hade fått reda på att i vårt hus bodde en gosse som hette Johannes.
Vägen heter nu:Johannesvägen.

I går var det en liten marknad vid Klockargården. 

Hembygdsföreningen hade ordnat och inbjudit lokala hantverkare att ställa upp.
Vi räknas också som lokala hantverkare, fast vårt hantverk kommer långtifrån: i Mymensingh, Bangladesh  broderar och syr kvinnor som är fattiga och ofta handikappade. Deras väskor och dukar är så himmelskt vackra.

Nästa gång vi ställer ut är den 5 oktober. på "Mymensinghdagen"

Att komma till Klockargården betyder alltid glada möten med byarnas folk och sommartorpare. 

"Att byta ett ord eller två
gjorde det lätt att gå
Alla människors möten
borde vara så"
skrev Hjalmar Gullberg i en minnesgod dikt, senast citerad av Josef Rydén i en krönika i Jönköpings Posten.

Sommarläsningen varierar: Nyss har jag avslutat Karin Hartmans fina biografi över diktaren Majken Johansson. En av hennes dikter fastnade i mitt huvud, så jag måste dela den med mig:

Det är sommarkjol
i min själ.

Det är sommarsol
i min själ

 Jesus fann mig
Hans kärlek vann mig

vintern svunnit - det är sommar
i min själ


Sabina



Inga kommentarer: