söndag 31 juli 2011

Till Guds större ära

"Få människor anar vad Gud kan göra av dem, om de överlämnar sig själva i Hans händer och låter sig formas av Hans nåd."
Detta hoppfulla yttrande kommer från dagens helgon: Sankt Ignatius av Loyola.
Han hade rik erfarenhet bakom orden. Att läsa om hans omvändelse från fåfäng hovman och stridsivrig officer till den man som blev en Herrens ödmjuke tjänare är en inspirerande resa som leder till självkännedom.
Jag tänker på honom i dag och läser om hans liv.
Först fäster jag mig vid något han upplevde som konvalescent efter att ha blivit sårad i benet i en strid: "När jag läser riddarromaner tycker jag det är spännande men efteråt känner jag mig uttråkad. Om jag däremot läser helgonberättelser,blir jag upptänd och vill efterlikna dem, bli som en Franciskus eller Benedikt. "
Han förstod att Gud kallade honom och började söka sig till heliga platser
Han kallar sin självbiografi för "En pilgrims berätelse" Och så är det ju för varje människa. Vägen till Gudserfarenhet är en pilgrimsväg. Och Ignatius hade många möten med Gud, Jesus och Jungfru Maria.
Dem ville han förmedla till andra människor.
Så blev han en brinnande förkunnare och människofiskare.
I Paris samlades studenter kring honom. Där började "Jesu sällskap" som skulle bli reformationens mäktigaste motståndare och försvarare av den katolska tron .

Som barn läste jag Fänrik Ståls sägner. Där uppträdde jesuiterna under trettioåriga kriget med en dolk dold i sina krucifix. Hu, så rädd man var för jesuiter.
I dag vet jag bättre.
Jesuiterna som i hemlighet kom till vårt land, både på 15,16 och 1700-talet. hör i dag till Sveriges intellektuella elit. De har bidragit till den respekt och kunskap många protestanter fått för katolska kyrkan och tron.De leder Sveriges äldsta katolska församling,sankta Eugenia i Stockholm vid Kungsträdgården, och har nyligen grundat Newmaninstituteti Uppsala som har erkänts univeritetsstatus.
Och bakom allt detta stod Ignatius av Loyola,i vårt lilla land och den av honom grundade jesuitorden Jesu Sällskap, som genomförde mäktiga missionsinsatser i Indien.Kina och Japan . Ignatius livsmotto blev Ad maiorem gloriam Dei.-till Guds större ära. Inget motto har väl fått ett rikare genomslag än detta!

Sabina

Inga kommentarer: