lördag 2 juli 2011

Lustgården i Gränna

Jag vill låna ord från Höga Visan, där brudgummen besjunger sin brud som en "tillsluten lustgård" vilket traditionellt har tolkats som en beskrivning av den "obfläckade alltid rena Jungfrun Maria"

Men jag har i dag besökt en annan lustgård, ett Grönt Rum ,som vuxit fram i ett hörn av Gränna,inte långt från Vätterstranden,en oas med rabatter och bänkar och stigar ,där man stillsamt skall vandra medan vinden tar tag i ens scarf och susar i den nyplanterade blodlönnen.

"Såsom en park av granatträd skjuter du upp
med de ädlaste fukter,
med cyperblommor och nardusplantor,
med nardus och saffran och kanel
och rökelseträd av alla de slag.
Ja, en källa i lustgården är du
med friskt vatten
och ett rinnande flöde ifån Libanon.

Vakna upp du nordanvind
och kom, du sunnanvind;
blås genom min lustgård,
låt dess vällukt strömma ut...
Höga Visan 4:12-16

En blomsterdekorerad välkomstbåge hälsade vid entrén till denna oas av försommarväxter, som smakfullt planterats i runda, avlånga och stenkantade rabatter. Stilla pianomusik ackompagnerade stegen på grusgångarna och de smala jordstigarna, som slingrade fram i blomsterhavet.Körsång, stråkmusik, tunna regdroppar mellan solstrålarna. Allt var perfekt för den som söker en meningsfull hörna av det kaotiska turistgränna.
Och bakom all denna spirande grönska kände man Skaparens kärleksfulla hand och regnet som sparsamt droppade ner var ingenting annat än Guds välsignelse över trädgårdsvännernas stora och hängivna arbete under många år, som denna eftermiddag kröntes med invigningstal av stadsträdgårdsmästaren och en beundrande publik av människor från bygden.
Hit skall jag ofta återkomma. Här kan en och annan dikt kanske födas,medan jag sitter på någon v bänkarna och låter allting inom mig vila.

Sabina

Inga kommentarer: