tisdag 6 oktober 2009

Sankta Birgitta, Europas skyddshelgon

Den 7 oktober blir det "brittsommar"! Tack,sankta Birgitta för solen som smidde guld på Blåkyrkans himlasträvande kyrkspets. Tack, Birgitta för vinden som blåste över Vättern, där fiskarna förr brukade åkalla dig för en god fångst. Tack, Birgitta för de ljusa valven, de stadiga pelarna och sångerna som aldrig tystnat i din kyrka, där jag denna morgon fick sjunga änglarnas lov med pilgrimer från hela Norden.



Jag har gästat Pilgrimscenter i Vadstena och upptäckt en oas av levande andlighet mitt i ökenlandet svenska kyrkan. Pilgrimscentret är inte stort, det är präglat av enkelhet och gedigen skönhet. Därifrån behöver man inte gå många steg till ett intimt litet kvällskapell, där helgonen blickar ned på de knäböjandes lilla skara.

Inte heller är det många steg till Birgittas kyrka,där det är lätt att andas böner under luftiga ljusa valv. Liksom kyrkvalven har målats i strålande färger så tror jag att det strålar ut från denna kyrka, denna församling, detta Pilgrimsscenter, en varm ström av frisk religiositet och äkta Kristuskärlek i Birgittinsk anda till godo och hälsa för den teologiska sjuka som på många håll drabbat den svenska kyrkan.Det är gott att höra, att många söker sig hit, vandrare, pilgrimer, unga och gamla. Det är ständigt något på gång och många frivilliga krafter som villigt hjälper till att bära det.
Här blir Birgittas välkända bön verklighet:

Visa mig vägen så skall jag villigt följa den.
Farligt är att dröja
och vådligt är att villas bort från vägen
men till stort gagn att följa den.
Uppfyll därför min önskan
och visa mig den riktiga vägen!

ur Uppenbarelserna II:107
Alf Härdelins nya översättning

Sabina

Inga kommentarer: