måndag 10 januari 2011

Högmod och ödmjukhet

Författarstrid har utbrutit i Sverige.
Björn Ranelid har förkunnat att han är den främste författaren i Sverige. Ingen har haft större mediagenombrott än han. Sen sin debut har han framträtt mer än 3000 gånger i skolor, på universitet,på gator torg och på bibliotek. Sin märkliga karriär skall han nu kröna genom att dansa med stjärnor i TV.
Han manar Svenska Akademin att träda ut ur sin unkna kammare och dess ständige sekreterare att börja dansa.
Ständige sekreteren Peter Englund kommenterar: "Jag tänker inte dansa. Men ju mer som håller Ranelid borta från att skriva, desto bättre."
Detta svar gjorde Ranelid rasande : "Englund är en enkel själ. Jag vet inte vad han skrivit.Något om krig.Men han ska få igen för detta förnedrande svar. Jag skall hämnas ."

Till detta har jag bara några kommentarer från den heliga Skrift:
Vishetens bok:
Var ödmjukare, ju högre du stiger.3:17
För den styvsinte går det illa till slut. 3:26
Den kloke begrundar visdomsordet.Att kunna lyssna är den vises glädje.3:29
Ordspråksboken:
Tyck inte att du själv är vis, ty visheten är mer värd än silver.3 kapitlet

I stället vänder jag mig till en ung adlig fransk flicka, som för 100 år sedan föddes i ett palats, där Björn Ranelid säkert gärna hade velat bo,men som försakade allt;sin familj, sina rikedomar, sin titel, för att tjäna och hjälpa fattiga och sjuka i efterkrigsfrankrike.
Hennes namn är Marie de Mandat-Grancey, mn hon valde att bli syster Marie. Dock är hon i dag känd över hela världen( det är inte Björn Ranelid) då hon kommit att bli den som efter arkeologiska fynd i Efesus, kunde renovera och bygga upp Jungfru Marias och aposteln Johannes hus i , Efesus.
Hon valde att vara ett intet, en tjänares tjänarinna - men kommer en dag att "bli upphöjd till altaren".Hennes helgonprocess inleds den 21 januari i år!

Var ödmjukare ju högre du stiger!

Sabina

Inga kommentarer: