lördag 4 juni 2011

Barndomsdrömmens verklighet

I dag firar Kyrkan den saliga Moder Elisabeth Hesselblad, som återförde den heliga Birgittas systrar till Sverige. Ett sällsamt livsöde, en gåva till vårt land, en föregångare till öppenheten mellan katolska kyrkan och de evangeliska kristna i Sverige.

Jag minns när jag första gången kom till det gamla Djursholmsklostret och i anden mötte Moder Elisabeth och började ana hennes historia, så fylld av intensiv bön, kamp och vision.Så började jag söka efter henne för att skriva ett kapitel i min kvinnobok för Kvinnoåret 1975. Boktiteln hämtade jag från kapitlet om Moder Elisabeth:"Ett lysande stoftkorn".

Det var genom Moder Elisabeth jag till slut förstod att också jag var kallad att bli med i den katolska kyrkans familj. Det skedde på ett underbart sätt i Via delle Isole i Rom.

Nu har jag skrivit några scener ur hennes liv som jag kallar "Lyssna dotter", vilket också är titeln på den bok med hennes tankar och ord som jag fick publicera året efter saligförklaringen på Sankt Eriks bokförlag.

Denna "helgonberättelse" började med en dröm:

"Jag vaknade mitt i natten
omgiven av ett sällsamt ljus
och liksom en mystisk hägring
såg jag ett underbart hus:
Ett torg med springbrunnens vatten
Månen sken på huset den natten!
I byggnaden stod ett fönster på glänt
innanför såg jag att ljuset var tänt
Nu öppnades fönstret och där stod jag!
I ett nu försvann synen - det blev dag."

Den 4 juni kan man läsa i Lyssna dotter:
"Den gode Guden har med stor kärlek bönhört
många av mina, Hans barns, böner."

Ja, hennes liv blev en lång rad av bönhörelser,en salighets väg genom dimma och mörker.
Nu kan vi räkna med hennes moderliga hjälp och förbön från himlen.

Sabina

Inga kommentarer: