onsdag 6 april 2011

Barn som föds och dör i världen


"Det finns ett barn,
ett nyfött barn -
ett rosenrött, nyfött barn

Och barnet kvider -
det gör alla barn.
Och modren för barnet till sitt bröst,
då tystnar det.
Så gör alla människobarn."
Elmer Diktonius

Moder Teresa hade inga egna barn. Men hon var alla ofödda barns mor.Hela sitt liv kämpade hon för de oföddas liv.När jag nyss läste om aborterade barn som överlever och om den lilla flicka som barnmorskan fann kvidande bland blodiga lakan på ett sjukhus i Danmark tänkte jag på Moder Teresa.Flickan hade nyss aborterats men överlevt. Barnmorskan tog henne i famn,gav henne ett namn,vyssjade henne omsvept av en filt.Flickan tystnade till slut.Hon blev tyst för att hon dog.
Det är så förfärligt att det faktiskt händer att barn som aborterats överlever - och dör.
Samtidigt läser jag att en ung kvinna,35 år, fött en pojke utan man.Det vill säga, mannens sperma hade hon köpt av en okänd donator,"blond och blåögd".Nu var hon lycklig och hela hennes familj hälsade henne som nybliven mamma. Själv hade hon cyniskt resonerat att om det finns möjlighet att på detta sätt skaffa sig barn- så varför inte? Men den lille gossen ska växa upp och en dag skall han fråga: Vem är min pappa? Då hjälper det nog inte att han har haft "manliga förebilder" under barndomen. Varje barn har rätt att ha en far och en mor.
Jag läser också om ett barnlöst par som fått en liten kinesisk pojke från ett barnhem i Kina. Han hade ett handikapp och det var bra att han kunde bli opererad i Sverige och få ett gott hem.
Bra?
Men i Sverige försvinner 40.000 små ofödda pojkar och flickor, somliga med handikapp,de får aldrig leva.Varför adopteras aldrig svenska barn? Borde inte svenska adoptioner göras lättare?
Under nuvarande förhållanden anser jag det är en skam att föda barn utan man. Sabina

Inga kommentarer: