fredag 8 oktober 2010

Slaget vid Lepanto



För cirka femhundra år sedan gick en kristen flotta ut mot turkarna, som hotade att invadera Europa. Alla Europas kristna samlade sig i en gemensam bönekamp, initierad och ledd av påven i Rom. Vapnet var fem dekader på en rosenkrans. Det blev många tusen dekader- och den kristna flottan segrade 7 oktober 1571 i sjöslaget utanför Lepanto, fastän det var 30.000 skepp mot 100.100.För att minnas segern instiftades den 8 oktober som Vår Fru av Rosenkransens dag. Att rosenkransbönen är viktig har sedan Jungfru Maria i Lourdes 1858, Vår Fru av Fatima 1917, och Fredens drottning i Medjugorje 1981 understrukit.

Märkligt är ändå att trots den där viktiga segern över turkarna, som på femtonhundratalet var ett hot mot det kristna Europa, så översvämmas Europa i dag av de forna trosfienderna. Det är tyvärr så att islam nu är ett nästan ännu starkare hot än då mot den tynande kristendomen i Europa.
Vi har fortfarande vapnet i vår hand. Hur använder vi det?

Min första rosenkrans köpte jag i hemlighet av en polsk birgittasyster som brukade sitta på trappan till det forna munkklostret i Vadstena. För säkerhets skull vände jag mig om för att se om någon upptäckt vad jag gjorde.Som om det var något skamligt. Jag var en lutheran på femtitalet.
Först några år senare lärde jag mig rosenkransens hemligheter av en klasskamrat som blivit katolik.Vi träffades i Vadstena och satt tillsammans på en bänk när jag försiktigt frågade henne om hur man använde den här lilla vackra rosenkransen av silver. Och sen dröjde det tio år tills jag tog fram den ur en liten silverdosa där jag gömt kransen med papperet som min vän skrivit ner hemligheterna på. Jag hade sorg och behövde tröst. I dag har jag en rosenkrans i varje ficka och ber den dagligen...
Samma rädsla för rosenkransen finner jag i en ny bok från Catholica av Scott och Kimberly Hahn (Våra vägar bar till Rom)
Scott skriver: "Någon skickade en rosenkrans av plast till mig. När jag tittade på de där kulorna, kände jag att jag stod inför det svåraste av alla hinder:Maria.( Katoliker har ingen aning om hur svåra lärorna om Maria och Mariaandaktrna är att acceptera för bibelkristna). Så många av Katolska kyrkans lärosatser hade visat sig stå på sund biblisk grund, att jag bestämde mig för att ett steg i tro i detta fall.

Jag låste om mig på mitt kontor och bad en tyst bön."Herre, Katolska kyrkan har haft rätt i nittionio fall av hundra. Det enda återstående stora hindret är Maria. Om du blir kränkt av vad jag är på väg att göra, så ber jag om ursäkt i förväg....Maria, om du så bara är hälften av vad Katolska kyrkan säger, så tag denna speciella begäran..som verkar omöjlig...till Herren för mig genom denna bön".
Sedan bad jag min första rosenkrans. Jag bad den om och om igen för samma intention flera gånger veckan efter. Sedan glömde jag av det. Tre månader senare insåg jag att orsaken till min bön; min som det verkade omöjliga situation, hade blivit totalt förändrad, sedan den dagen jag bad rosenkransen för första gången. Min begäran hade beviljats!

Otaliga är de historier om den hjälp som rosenkransbönen givit.Under andra världskriget följde den med de fängslade till koncentrationsläger och fängelser. Jag vill återge några rader från ett brev, skrivet av en rysk ortodox biskop, som arresterats och skickats till Gulag:
"Jag befinner mig mitt i en lång och ansträngande resa, som innehåller många stadier och utmattande perioder av förseningar. Ändå är denna resa från Melenki till Moskva, från Moskva till Alma Ata, från Alma Ata till Ural och nu en sträcka som går från Ural till Guryev och till Kaspiska havet, underbar och oförglömlig.Kort sagt, det är undrens väg, tack vare hundrafemtio Ave Maria. Ibland verkar det som om vår Herre skickat mig på denna resa för att visa mig vad bön till den allra renaste av alla mödrar kan åstadkomma och visa mig effekten av den hälsning som Ärkeängelnframförde till henne i tro.

Jag tror och erkänner att denna resa har avslöjat för mig den fullständiga känslan av trygghet och beskydd som denna hälsning kan ge. Jag har aldrig förut upplevt det i sådan hög grad.Var hälsad Maria! Den har jämnat vägen för mig och mina pålitliga medresenärer i några verkligt svåra situationer.Den har ofta rört onda hjärtan och har oroat och förvirrat dem som inte ville bli gripna."De kommer att flyga bort som rök(ett uttyck från den ortodoxa vespern). Ärkeängelns hälsning har ofta gett mig plötslig och oväntad hjälp i stunder av den allra största hjälplöshet och sannerligen från håll som jag inte väntat mig..."

Miljoner mänskor ber rosenkransen dag och natt. Jag tror den ligger som ett säkerhetsband, ett skydd kring vår jord oavsett hur många muslimer som invaderar de postkristna länderna:
Var hälsad Maria, full av nåd.
Välsignad är du bland kvinnor
och välsignad är din livsfrukt Jesus.
Heliga Maria, Guds Moder, Vår Fru av Rosenkransen,
bed för oss
nu och i vår dödsstund.

Sabina



Inga kommentarer: